Cosmetica uit de natuur en de tampon van Cleopatra

Een logische stap na de keuze voor biologisch eten is de stap naar het gebruik van natuurlijke schoonmaak producten en natuurlijke huid en haarverzorging.

 

Schoonmaak producten

Hierover kan ik heel kort zijn: soda plus azijn, een druppeltje afwasmiddel en voor het genot een druppeltje essentiële olie. Ik vind ceder erg lekker om mee schoon te maken en het schijnt de motten te weren. Ieder kan zijn eigen favoriete luchtje toevoegen. Hoeveelheden bepaalt u zelf, het ligt eraan hoe vies het is. Aanvullen met warm water. Ik heb ook altijd een spuitfles op het aanrecht staan met en aangemaakte hoeveelheid.
In de wc staat bij ons als luchtverfrisser een kleine verstuiver met water en daarin opgelost enkele druppels etherische olie.

Tampons

 

Dames gebruikt u tampons en maandverband? De tampons zijn vaak gebleekt en al dat maandverband is ook niet echt bevorderlijk voor de afvalberg. Een hele eenvoudige, natuurlijke en ook goedkope oplossing die ook Cleopatra al gebruikte is het gebruik van natuurspons.
Brenazet_0002maart [400x300]______________________________Rechts een gewone natuurspons, op maat geknipt, links “baby”natuurspons nog niet op maat geknipt______________________________
Ik koop een natuurspons met niet al te grote gaatjes, liefst een "baby"natuurspons, maak deze op maat door hem bijvoorbeeld in tweeën te knippen. Maak de spons nat voor gebruik. Wanneer u naar het toilet gaat wast u de spons uit met warm water en brengt hem weer in. Ik reinig de spons regelmatig door hem een nacht in water met soda of water met tea tree olie te zetten. Probeer het uit en zegt het voort want dit is zoveel milieuvriendelijk en ook zoveel vriendelijker voor je lijf! De spons gaat minstens 6 maanden mee maar denk erom dat het absoluut een echte natuurspons moet zijn!

Huidsmeersels

De huid is een membraam en via de huid (ons grootste ademhalingsorgaan) nemen we stoffen op uit onze omgeving. Wanneer je iets op je huid smeert zou het ook eetbaar moeten zijn, via de huid wordt het smeersel namelijk opgenomen in je bloed. Vraag je eens af of je het product dat je op je huid smeert ook zou kunnen eten. Nee? Dan is het waarschijnlijk ook niet geschikt om op je huid te smeren.
_0049Zomer 2011

Calendula.

In de tuin groeien oranje bloemetjes : Goudsbloem, of Calendula. Je kunt met de bloemetjes een heerlijke olie maken. Dit is het recept:
*Neem een jampotje met deksel
*Pluk een handvol Goudsbloemblaadjes
* Vul het potje verder op met biologische plantaardige olie. Ik gebruik zelf de biologische zonnebloemolie van de Carrefour. Hij is namelijk niet duur en erg goed.
*Zet het potje met de deksel erop in de zon en laat het minimaal een week staan. Ik laat het wekenlang staan. Je kunt voor gebruik de olie zeven, ik laat de blaadjes erin, ze zinken toch naar de bodem.

 

St Jans kruid

Groeit langs de weg in juli en augustus. Kleine stervormige gele bloempjes. Zo maak je Johannusolie :
*Pluk een bosje St Jans bloemen met stelen van ongeveer 7 à 8 cm
*Neem een hoge jampot of gebruik een weckpot
*Zet het bosje bloemen met de bloempjes naar beneden in de pot
*Vul het potje zover op dat de bloempjes minimaal in de olie staan. Draai de deksel op de pot. Zet de pot in de zon.
*Na ongeveer een week vervang je het bosje bloemen door een nieuw bosje. Dit kun je een paar maal doen. Je ziet de olie steeds meer een mooie die rode kleur krijgen.
Als je olie te vet vindt op je huid dan kun je de gewoonte nemen om je lichaam voor het douchen in te smeren met olie. Gebruik dan tijdens het douchen maar weinig zeep zodat er nog een dun laagje op de huid achterblijft.

Reacties

  1. voor het leuk vindt om wat over natuurlijke middelen in het huishouden en voor je lichaamsverzorging te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mariken,
    dank voor je tip over de natuurspons. Het voelt wel een beetje raar, het idee om een spons in te brengen. Weet je toevallig of dat zo'n spons is die ze op de Vrije School gebruiken bij het schilderen? En de enige spons te krijg bij de natuurwinkel? Misschien heb je er een plaatje van voor me?
    Hartelijke groet,
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Danielle, ik heb eerst een gewone natuurspons gekocht bij monoprix hier in Frankrijk. Die doet het ook prima, ik heb hem in tweeën geknipt en daar doe ik al heel lang mee. Je moet de spons eerst nat maken en er een strak bolletje van maken en dan inbrengen. De spons is er gemakkelijk weer uit te halen, dat is echt geen probleem, ten minste niet voor mi. Ik gebruik wel altijd een inlegkruisje, voor de zekerheid maar dat moet iedereen zelf uitproberen. Wanneer je echt te lang wacht met verschonen en de spons verzadigd raakt kan hij natuurlijk gaan lekken. Ik heb nu `babyspons`gevonden in een soort natuurwinkel hier. Dat ziet er zachter uit en het heeft niet van die grote gaten. Ik denk dat deze spons nog beter is maar ik heb ze zelf nog niet gebruikt omdat de anderen nog steeds goed zijn. Je kunt echt heel lang met de sponzen doen. Ik leg ze na gebruik een nacht in de soda en vervolgens laat ik ze in de zon drogen dan zijn ze weer gezuiverd.Ik zal een foto maken van de sponzen en hier op het blog bericht erbij zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mariken, die rechterspons is precies de spons die we vroeger gebruikte bij nat in nat schilderen op de Vrije School en later toen ik peuterjuffie was :-)
      Hij is volgens mij wel te koop bij de natuurwinkel hier, ik zal nog eens kijken. Die andere spons ken ik niet, maar ik hou mijn ogen open.. dank voor de moeite!

      Verwijderen
  4. Selma laat ons in haar blog weten wat er precies in een potje crème zit uit de winkel en hoe wij ons dus voor de gek laten houden. http://selmasalo.wordpress.com/2012/05/15/lichaamsboter-en-kopzalf/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig idee, die spons. Daar had ik nooit van gehoord.
    Ik ben erg benieuwd naar het originele verhaal (uit hiëroglyfen of het oud-Grieks), of Cleopatra dat werkelijk gebruikte, of dat het fantasie is van iemand die dit wiel opnieuw uitgevonden heeft.
    Er bestaat 1 oude Sumerische (Mesopotamische) medische tekst waarin over een tampon gesproken wordt die bij een overmatig bloedende vrouw werd ingebracht. Onbekend materiaal, geen normale situatie.
    Maandverband bestond bij de Babyloniërs (zelfde streek, vanaf 2000 v.Chr.) uit iets wat van een soort riet geweven was, of uit speciale lappen stof, ook 'smoezelige stroken' genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O ja, in vervolg op m'n verhaaltje over Babylonisch maandverband ook nog wat uit de Bijbel.
    De antieke Joodse dames gebruikten dus ook lappen:
    http://www.deepbiblestudy.net/2007/03/isaiah-646-menstrual-cloth/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Selma, ik weet niet zeker of Cleopatra dit gebruikte maar het lijkt me heel logisch, Het zal wel geheim zijn geweest. Ik kreeg eens een paar kleine sponsjes van een vriendin speciaal voor dit doel dus het was niet mijn idee. Maar die sponsjes waren m.i. te klein en versleten ook te snel. Zo ben ik op het idee gekomen om grotere sponzen door midden te knippen, die zijn ook goedkoper en gaan dus langer mee. Het werkt voor mij perfect! Waarom doen we dit niet allemaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vergeet ik je te bedanken voor het speurwerk in de oude geschriften! Ja zo'n zachte natuurspons is wel beter dan smoezelige stroken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken