Dehydrator

Dehydrator Brenazat [400x300]

Voilà, mijn nieuwste aanwinst is aan het werk. Ik droog de oogst en maak lekkernijen zoals fruitbars en crackers. Van boven naar onder: tomaten uit de tuin, kiwi’s uit de Carrefour, crackers van pompoen, amandelen, lijnzaad en kerrie, daaronder de perziken van onze eigen bomen, peren die ik gevonden heb op de wandeling en als laatste een bananen, kokos, amandel, dadel lekkernij. Dat wil niet zeggen dat ik alleen nog maar raw food eet hoor, in die zelfde tijd stonden er caramelchocolade cookies in de oven, zo verrukkelijk! Hierbij het recept:

Ingrediënten:
100 gr caramelchocolade voor de keuken (of een andere soort)
1 ei
80 gr rietsuiker
60 gr zachte roomboter
180 gr speltmeel
1 zakje bakpoeder of wijnsteenpoeder

chocolade cookies Brénazet [400x300]

Bereiding:

Oven voorverwarmen.
In de keukenmachine chocolade tot grove brokken maken ( 3 seconden op stand 6 voor de thermomix) chocolade even apart zetten.
De rest van de ingrediënten met elkaar vermengen (15 sec. op 5 in de thermomix) Chocolade erbij (10 sec op 4) Verdeel het deeg in ± 18 bolletjes, elk bolletje op de bakplaat (plaats eerst bakpapier) uitrollen tot een plat, min of meer rond koekje. 15 min op 180 graden.

De recepten voor de dehydrator heb ik gevonden op een gezellig blog met heel veel informatie over raw food : Rauw in Amsterdam. De pompoencrackers komen uit een “kook”boek, in hoeverre dit dan koken genoemd mag worden en het laatste lekkere ding heb ik zelf uitgevonden, misschien leuk om het recept te delen voor de bezitters van een droogoven… Trouwens, voor ik het prutje op de sheet smeerde was het ook al heerlijk en het zou dus een heerlijk beleg kunnen zijn voor op een cracker:

Dadel-banaan-kokos reep

50 gram dadels, 1 banaan, 80 gram kokos, een flinke schep honing, sap van een halve limoen. Doorelkaar mixen en als laatste 30 gram amandelsnippers erdoor roeren.

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия