Het weer ofwel over de creativiteit op Brénazet

 

Nee, ik ga dus niet vertellen hoe het weer hier is, dat is totaal in de war. De Fransen, die altijd wat te zeuren hebben over het weer zijn gestopt met klagen, ze zijn helemaal verstild van wat er is gebeurd met hun heerlijke zonnige klimaat. Ik denk dat de poolshift is begonnen. Ondanks dat weer zijn wij heel veel buiten, dan maar een muts op.

De tuin ziet er weelderig uit, ik heb nog nooit zoveel bloemenpracht gezien. Alle boompjes die we geplant hebben zijn aangeslagen, dat zijn er een stuk of veertig. In de moestuin groeien de radijzen, sla, erwten peterselie, aardappelen en uien geweldig met al dat water. Tomaten, komkommer en meloen staan lekker warm in de kas. De zeven (!) pony’s kunnen zich te barsten eten aan de explosieve groei van gras maar dat mogen ze niet. De kleine veulens van dit jaar Diana en Elvie zijn al aardig gewend en Diana laat zich al een beetje aaien. We hebben Mees laten castreren, zeven pony’s is wel genoeg werk. Ik moet bijna elke dag de stal uitmesten, regelmatig de wei schoonmaken en natuurlijk ben ik veel tijd kwijt om ze allemaal te knuffelen want vooral Mees, Anando en Romeo vinden dat heerlijk.

Ron heeft deze winter gîte Four à Pain verbouwd tot een 6 persoons gîte en in meivakantie logeerden er de eerste gasten. Ik vind het heel erg mooi geworden. Daarna begon hij aan zijn pizza oven. Die is inmiddels af en we hebben al heel erg veel geoefend. Het leukste is als een gast zegt dat hij nog nooit zo’n lekkere pizza heeft gegeten! Ik zal het proces van de bouw van deze lemen pizzaoven binnenkort op dit blog zetten. In afwachting daarvan hier alvast het eindresultaat:

Leemoven klaar

Ron is al weer bezig met zijn volgende project: een hele grote overdekte picknick tafel waar we met zo’n 14 mensen aan kunnen zitten. Zodat we in de zon kunnen eten en ook als er een klein buitje valt want we hebben wel hilarische momenten meegemaakt op de cour dat Ron effe een gat in een tuintafel boort om een parasol te installeren tegen de regen….De tafel die hij nu maakt heeft hij af gekeken van het Middeleeuws festival in Souvigny. We hebben de tafel ook wat breder bedacht, dat staat wel sjiek. Misschien dat de tafel dicht bij ons huis komt te staan: ‘s avonds nog in de zon, gemakkelijk voor het uitserveren en dan hebben we gelijk een fijne overdekte plek voor het internetcafé! Deze zomer willen we ook (groene) smoothies gaan aanbieden. Ik vrees echter dat het een te groot succes zal worden en dan ben ik er veel tijd mee kwijt…Ze zijn zo overheerlijk en vol gezondheid. Aan creativiteit geen gebrek op Brénazet!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия