Nog een pompoen recept: Veganistische brownies

Voor dit recept gebruik ik pompoen. Ik heb de pompoen al eerst gaar gestoofd in de oven. Dat doe je zo: door de helft snijden, ontpitten, scheutje olijfolie in de holte en zo in de oven zetten in een ovenschaal of op een bakplaat oor ongeveer 1 uur op 180 graden. Ik heb de pompoen ook wel eens met het snijvlak naar beneden in de oven gedaan en het resultaat was even goed. 

Verder is dit recept zonder eieren, zonder suiker (behalve dan wat in het tablet chocolade zit) en zonder gluten. 

Ingrediënten:
100 gr gemalen amandelen
100 gr rijstemeel
2 tl soda bicarbonaat
snufje zout

50 gr lijnzaad een uur of langer in water geweekt
150 gr pompoen (al gaar)
150 gr dadels, zonder pit
een scheut azijn
100 gr water

200 gr pure chocolade (70%) in blokjes
100 gr kokosolie

 (80 gr gehakte walnoten)

Ik maak de brownies in mijn Thermomix, een andere keukenmachine volstaat ook. Eerst  maal ik de amandelen tot poeder en zet het opzij samen met de andere droge ingrediënten het rijstemeel, de zout en 2 theelepels bicarbonaat.


Het geweekte lijnzaad eerst even flink fijn malen in de keukenmachine en dan met pompoen, water, scheut azijn en dadels in de keukenmachine tot een gladde textuur mixen. Een kuiltje in de droge ingrediënten maken en hierin het pompoenmengsel schenken.


Vervolgens smelt ik de kokosolie met de chocolade , 5 minuten op 50 graden zachtjes omroeren in de thermomix. Dat kan ook au bain-Marie of in een stevige pan maar laat deze niet te heet worden. Schenk de gesmolten chocolade (mag niet heter dan 50 graden zijn) op het pompoenmengsel en roer alles door elkaar. Voeg eventueel gehakte walnoten toe en giet alles in een bekleedde ovenvaste schaal. Een half uur in de oven op 180 graden.


Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия