Zelf Miso maken

Vandaag heb ik Miso gemaakt. Dit heb ik geleerd van onze Japanse vrienden die hier vorige zomer waren om ons te helpen. Het is een Japanse gefermenteerde pasta van soyabonen en rijst. Het is niet moeilijk om te maken maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Nu moet de pot met Miso een half jaar staan daarna is hij klaar om te worden gebruikt.

De ingredienten zijn: 1 kilo Soyabonen, 1 kilo Kooji (gefermenteerde rijst) een potje ongepasteuriseerde miso en 400 gram Zout.

De bonen heb ik een nacht geweekt en gekookt. Ik heb ze fijngemaakt tot een smeuige puree. De kooji en de zout samen gekneed en vervolgens alles bij elkaar gedaan. Daarna komt een bijzonder moment:  ballen rollen van de miso en in de pot gooien! Toen de pot helemaal vol zat, heb ik hem hermetisch af gesloten met plastic folie en een binnen deksel. Daarop kwam een gewicht.

Van miso kun je lekkere misosoep maken maar ik vind miso ook heel lekker in sausjes voor over de salade en in houmus of door gewokte groenten. Miso moet je nooit koken anders verliest het smaak en gaan de enzymen dood.







Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия