De vergeten bronnen van het Massief Centraal


Er zouden nergens in Europa zoveel mineraalwaterbronnen zijn als in midden Frankrijk. Maar wat is eigenlijk de betekenis van Mineraal water? Volgens de Franse wet is het een water dat een constante compositie en temperatuur heeft. De hoeveelheid mineralen en de therapeutische werking is dus volgens de wet helemaal niet belangrijk terwijl dat juist het meest interessant is! Veel van het water dat verkocht wordt in de supermarkt zoals bijvoorbeeld Volvic water, is regenwater dat eventjes door de grond heeft gesijpeld. Het water uit de geneeskrachtige bronnen maakt een traject gedurende zo'n 30 jaar onder de grond en gaat tot dieptes van 4000 meter waar het water wordt verwarmd en onderweg allerlei mineralen opneemt.
Ik heb een prachtig gedocumenteerd boek over deze bronnen. Vergeten bronnen ergens midden in het bos waar je heerlijk in het warme water kan gaan zitten of bronnen waar je een fles met licht prikkelend geneeskrachtig water kan vullen. Ik ben gefascineerd door dat water en een tochtje op zoek naar zo’n bron is op zich al een avontuur.

Vandaag waren wij bij de bronnen van Barèges in het zuiden van de Puy de Dome. Ongeveer 20 minuten rijden vanaf Issoire. Aan de weg staat dit geheimzinnige bordje:



  De eerste bron heet Source du Cerisier en het lauwwarme water stroomt vrijwel direct de rivier La Couze in.



De rotsen zijn door het water prachtig gesculpteerd.


We hoorden het water eerst, een dof, bonzend geluid en toen zagen we dit nisje gebouwd door het Conservatoire des Espaces et Paysages d'Auvergne.




Hier heb ik mijn fles gevuld met het magische water en zag niet waar ik met mijn voeten stond. Er zit vast heel veel ijzer in het water!  



                                   

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken