Madam coming for treatment!




Liggende in de schommelbank op het ruime terras met uizicht op palmbomen, hoor ik in de cottage de telefoon overgaan, ik neem op: "Madam, coming for treatment". Ik pak mijn handdoek en loop naar het gebouw wat ze hier een hospital noemen maar dat meer lijkt op een eenvoudig kuuroord zoals ze hier in de Auvergne hebben. Ik weet niet wat me te wachten staat want van te voren wordt dat meestal niet gezegd. Een "full body"  massage met olie, een "hipbath", met je billen in koud water dus of een modderbad, een scrub met droge modder, een voetmassage of misschien helemaal ingesmeerd met kurkuma en een half uur in de zon staan drogen op de bovenste verdieping:



De dag begint al om half 7 met yoga in de yogazaal. De yoga is heel eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. Er zit ook een oudere Indiër op een stoel en doet soortgelijke oefeningen mee vanuit zijn zetel. Aan het eind van de les zingen we Mantra's maar we krijgen de tekst er niet bij dus mompelen we maar wat mee. De juf zingt prachtig en gelukkig ken ik enkele bekende mantra's van Deva Primal. Het ontbijt wordt bezorgd op ons terras en is zeer eenvoudig want we volgen een diëet. De essentie van Naturopathy is namelijk dat het lichaam zichzelf geneest als je het maar de gelegenheid geeft. Nou de gelegenheid heeft het lichaam hier, we doen helemaal niets behalve de yoga en wandelen door het bomenpark. En we eten heel weinig, niets gefrituurd, geen melk, geen koffie of thee en geen alcohol. We krijgen iedere dag bezoek van onze persoonlijke dokter, ik heb een dame en Ron een jongeman, allebei stagières van de school voor "Naturopathy and Yogic studies". Ze meten minstens één keer per dag de bloeddruk en aangezien die van Ron nogal hoog was toen hij aankwam krijgt Ron  Pranayama lessen in de namiddag en een ijspack in zijn nek voor het slapengaan. Ik krijg ontspanningsyoga in de namiddag van mijn persoonlijke dokter en yogajuf. Het zal wel nodig zijn....



Hier poseren we met onze persoonlijke dokters.


Voor het avondeten gaan we nog eens naar de yogazaal en doen we :"Trakata" . Hetgeen wij "the Candle" noemen omdat we na ooggymnastiek langdurig naar een kaars moeten kijken. Na een aantal keer begon ik dat heel fijn te vinden. 's Avonds eten we chapaties met een soepje, heel licht, elke keer van andere groenten en zeer smaakvol. In de loop van de week komt er steeds meer raw food bij en wanneer je lang genoeg verblijft is het de bedoeling dat je een dag of 2 dagen vast. Daarna bouwen ze het eten weer op. Er is ook een juicebar, daar schenken ze voor €0,50 vers vruchtensap uit de blender, dat maakt de detox een stuk aangenamer!  

De laatste drie dagen kregen wij allebei de Ayurvedische behandeling met warme sesamolie die ze met behulp een koperen kan over je voorhoofd laten stromen. Rustgevend en bevordert een goede nachtrust.





Er komen mensen uit Mangalore, uit Bangalore, maar ook wel eens Europeanen die heel toevallig gehoord hebben van deze plek. Wij kwamen hier natuurlijk om Nikola te bezoeken, dat was ons eerste doel maar om in zo'n mooi huisje te mogen slapen moesten we wel meedoen aan de "treatments". Zo zijn we er dus ingeluisd.... Maar we waren allebei blij met deze ervaring. We hebben gezien op wat voor school Nikola zit, de mooie Campus, wat een dokter Naturopathy doet en we hebben een eenvoudige, korte yogasessie geleerd die we nu elke dag doen.

Dit youtube promtiefilmpje geeft nog wat meer informatie. Als je enthousiast bent geworden dan kun je meer informatie vragen aan mij of aan Nikola. Het is voor onze begrippen heel goedkoop, verblijf, eten en behandelingen komen neer op €15 à €20 pp per dag.

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия